Landbouwvrijstelling bij inbreng van cultuurgrond in maatschap

Landbouwvrijstelling bij inbreng van cultuurgrond in maatschap

06-11-2024

De staatssecretaris van Financiën heeft vragen van de Eerste Kamer beantwoord over de stand van zaken met betrekking tot het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3. Dat wetsvoorstel beoogt het werkelijke rendement te belasten.

Omdat het bepalen van de economische huurwaarde van een niet-verhuurde onroerende zaak ingewikkeld is, voert het wetsvoorstel een forfaitaire benadering van de economische huurwaarde in. Voor deze vastgoedbijtelling is zo veel mogelijk aangesloten bij de werkelijkheid. De vastgoedbijtelling zal periodiek worden herijkt op basis van actuele gegevens over de huurwaarden en de kosten. Er is gekozen voor een netto-vastgoedbijtelling van 2,65%. Volgens de staatssecretaris heeft 90% van de woningen een hogere huurwaarde dan de huurwaarde waarmee in het forfait rekening is gehouden. De verwachting is dat de gedragseffecten en prijseffecten bij onroerende zaken van de invoering van het wetsvoorstel beperkt zullen zijn. 

Het wetsvoorstel kent drie categorieën onroerende zaken. In de eerste categorie wordt de netto-huuropbrengst belast. Dat is het verschil tussen de werkelijke huuropbrengst en de werkelijke kosten. In deze categorie vallen onroerende zaken die (nagenoeg) het gehele kalenderjaar zijn verhuurd. 
De tweede categorie bevat onroerende zaken, die het gehele jaar niet worden verhuurd. In dat geval wordt de vastgoedbijtelling belast. In de derde categorie is sprake van gemengd gebruik. Als de onroerende zaak in een kalenderjaar minder dan 90% van de tijd is verhuurd en de netto-huuropbrengst lager is dan de vastgoedbijtelling, geldt de vastgoedbijtelling. Als de netto-huuropbrengst hoger is dan de vastgoedbijtelling, is de netto-huuropbrengst belast. 

In het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 is voorgesteld om het werkelijke rendement van onroerende zaken en aandelen in startups te belasten via een vermogenswinstbelasting. Voor dit gedeelte van het vermogen sluit het wetsvoorstel aan bij de motie-Van Rooijen, die bij de behandeling van het Belastingplan 2024 is ingediend. Voor andere vermogensbestanddelen in box 3 is gekozen voor een vermogensaanwasbelasting. Een vermogensaanwasbelasting is economisch weinig verstorend en de Belastingdienst kan de aangifte dan grotendeels voorinvullen.

65Bade   Tekz op kantoor  290824

Over TEKZ

Vanuit een visie waarbij u als ondernemer centraal staat verzorgen wij heldere en kostenefficiënte advisering. Advisering van hoge kwaliteit met persoonlijke aandacht!

Ontvang fiscale updates in uw inbox

Web elementen 06
Scherm­afbeelding 2024 05 07 om 15.57.34

Download onze whitepaper

Vink icoonVoorkom beslissingen die op de lange termijn de verkeerde blijken
Vink icoonBelastingvoordeel, waar ligt het voor het oprapen?
Vink icoonOntdek je kansen en pak je voordeel

Neem contact met ons op

Onze contactgegevens

Wij zijn gevestigd in Alkmaar, 
Purmerend, Haarlem en 
Noordwijkerhout.

Tel icoon072-5158117
Mail icooninfo@tekz.nl

Ontvang fiscale updates in uw inbox

© 2024, TEKZ Belastingadviseurs

Realisatie door Bureau BADE