In 1993 gingen de landgrenzen open voor kapitaal, arbeid en verkeer. Hieraan gekoppeld werd een nieuw BTW-systeem ingevoerd voor goederentransacties tussen de EU Lidstaten. De belastbare feiten uit- en invoer werden vervangen door intracommunautaire levering (IC-levering) en intracommunautaire verwerving (IC-verwerving) in combinatie met nieuwe administratieve verplichtingen zoals het indienen van een Opgaaf ICL (thans Opgaaf ICP) en de Intrastat voor statistische doeleinden.
Het systeem werd geïntroduceerd als zijnde tijdelijk. Hoewel het met ingang van 1 juli 2022 inderdaad de bedoeling is het huidige systeem te vervangen, hebben we dus al het 25 jarig bestaan kunnen vieren. “Vieren” is wellicht niet de beste woordkeuze. Het systeem is voor veel ondernemers kostbaar door de genoemde administratieve verzwaring en mede doordat in voorkomende gevallen één of meerdere BTW-registraties in andere Lidstaten nodig zijn.
Vanuit de kant van de belastingautoriteiten is het grote probleem van het huidige systeem de fraudegevoeligheid. Het nieuwe systeem zou daar een einde aan moeten maken. Onder andere wordt een “split payment” overwogen, waarbij de koper de aan hem in rekening gebrachte omzetbelasting niet betaalt aan zijn leverancier, maar rechtstreeks aan de Belastingdienst.
Vooruitlopend op 1 juli 2022 is besloten om reeds met ingang van 1 januari 2020 een aantal maatregelen te treffen die het bestaande systeem vereenvoudigen. Deze regels worden aangeduid als de “quick fixes”.
Hoewel de quick fixes ongetwijfeld duidelijkheid en vereenvoudiging geven, is de levensduur maar van korte duur. In het “2022-systeem” is geen plaats meer voor 0% IC-leveringen. Bij leveringen aan een andere afnemer in een andere Lidstaat zal dan in beginsel het lokale BTW tarief in het land van de afnemer in rekening moeten worden gebracht. Hoewel er al voorstellen zijn om de “pijn” hiervan te verlichten, is het laatste woord over dit systeem waarschijnlijk nog niet gezegd.
Based on a vision in which you as an entrepreneur are central, we provide clear and cost-efficient advice. High quality advice with personal attention!
Avoid decisions that turn out to be wrong in the long term
Tax benefits, where is it up for grabs?
Discover your opportunities and take advantage
We have offices in Alkmaar, Purmerend, Haarlem and Noordwijkerhout.
© 2024, TEKZ Belastingadviseurs